Januari is “Get a balanced life month”!

Missie, Visie en Strategie terug hip?

Januari is “Get a balanced life month”!

Januari is de maand van de goede voornemens, de maand waarin we onszelf beloven alles terug in balans te brengen. Niet vreemd dat dit de internationale “Get a balanced life month” is. We hebben dit ondertussen natuurlijk ondervonden op de vele feestmalen waar iedereen met de hand op de buik aangeeft dat het nu toch wel voldoende geweest was. 

Ook zakelijk worden goede voornemens genomen. Dat kunnen gewoon de doelen van het jaar zijn, maar we zien ook meer en meer voornemens om beter om te gaan met personeel en om bedrijfsstrategieën terug meer te laten afhangen van missie en visie.

We hebben deze maand alweer twee opdrachten in deze zin aangenomen en het is ongelooflijk zalig om aan dergelijke projecten te mogen meewerken. 

Missie, visie en strategie ouderwets?

Waarom missie, visie en strategie terug van onder het stof worden gehaald na al die jaren? 

Eigenlijk zijn die nooit weggeweest en altijd hebben ze in succesvolle bedrijven hun plaats gekend, maar dikwijls onder andere namen of termen. Anderzijds zien we sinds de crisis van 2008 dat in veel bedrijven paniekvoetbal de norm geworden is. Constant analyseren en acties opzetten om meer omzet sneller te verwerken. Natuurlijk zijn bedrijven in principe bezig met omzetstijging, maar velen hebben hun intrinsieke normen en waarden losgelaten. Ze weten niet meer waarom ze wàt doen en wat hun bestaansrecht in de markt is.

Door met zulke bedrijven terug te gaan naar die normen en waarden, naar het waarom, naar de oorspronkelijke missie creëren we heel dikwijls nieuwe energie binnen het management die onmiddellijk uitstraalt naar de medewerkers.

Terug weten wat je vooral “niet” moet doen!

Het mooiste is dat vele bedrijven die we zo begeleiden plots terug weten wat ze “niet” moeten doen! Eén van onze technieken is omgekeerd redeneren waardoor een heel arsenaal aan argumenten ontstaat om zaken vooral niet meer te gaan doen. Heel dikwijls zijn dat nu net alle argumenten die meestal leiden tot het paniekvoetbal van de laatste 10 jaar. 

Engagement van medewerkers verhogen.

Medewerkers zijn het meest enthousiast over deze sessies omdat die heel sterk aansluit bij één van de belangrijkste kenmerken van engagement, namelijk “Weten wat er op het werk van je verwacht wordt!”. En dat slaat dan niet op het aantal mails of pakjes dat je moet verwerkt hebben maar over normen en waarden op het werk. Weten waar het bedrijf voor staat en naar toe gaat en welke strategie daarvoor gehanteerd gaat worden. 

Balanced life month

Door te weten wat er op je werk verwacht wordt en te weten wat er vooral niet meer moet gedaan worden keert een zekere rust weer in de organisatie die automatisch ook weerslag heeft op het hele leven van elke medewerker. Bedrijven die een goede strategie hebben uitgewerkt om hun missie en visie concreet uit te werken hebben over het algemeen veel meer tevreden medewerkers en een hoger medewerkersengagement en daar werken wij graag aan mee!

We wensen iedereen langs deze weg een mooie balans in het leven in 2019!

 

Zullen we in jouw bedrijf ook eens terug de missie, visie en strategie van onder het stof komen halen? Contacteer ons dan gerust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *